The importance of Jazeera Rigin in syriac sources

Authors

  • zardasht dlshad khudhur History Department, faculty of education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq
  • Haidar lashkry khzr History Department, faculty of education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq
  • Mahdi salh farhan History Department, faculty of humanities, Zaxo university, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.26750/Vol(11).No(4).Paper10

Keywords:

Syriacs historians, Jazeera region, holy religion, Church, Syriacs.

Abstract

This study is concerned with the position and the importance of Jazeera region in Syriac texts by shedding light on the geographic border in Islamic sources and making a comparison with Syriac sources. The different names by Syriacs historians was according to their mind, the weight of the region has reflection in the Syriac sources and records. Undoubtedly, most of the Syriacs historians had lived in that region, and they were witnesses of the most events, which consists of political and religious events. All the changes which have been brought about in the region have had direct impact on representing the social condition. 

Most of the population of the region are Syriacs in the Syriac records and writings, that is why the Syriacs are considered as the original people of the region. In addition, the region has been pictured as a main center of Christian religion, Syriac language and culture, as most of the Syriacs historians were religious men, all of their writings were composed with religion. They show more religious conditions of the region in the Islamic authority framework, they refer to many names of the Christian Churches in the region.

References

إبن الأثير، عزالدين علي بن محمد الجزري . (د.ت)، التاريخ الباهر في الدولة الاتابكية، تحقیق، عبدالقادر احمد طليمات دارالكتب الحديثة، القاهرة.

برشينايا، أيليا.(1975م)، تاريخ أيليا برشينايا، ترجمة،يوسف حبي، مجمع للغة السريانية، بغداد.

برشينايا، أيليا، (2011م)، مجالس مارأيليا برشينايا، دار تموز, ديمشق.

ابن الجوزي، أبو الفرج عبدالرحمن بن علي. (1992م)، المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، تحقيق، محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن حوقل، أبو القاسم محمد بن حوقل النصيبي. (1938م)، صورة الأرض، مطبعة بريل، ليدن.

ابن خلكان، أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد. (1978م)، وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان، تحقيق: أحسان عباس.

دار صادر، بيروت.

ديونيسيوس تلمحري.(2014م)، رحلات البطريرك ديونيسيوس التلمحري، تحقيق، تيسير خلف، دارالسويدي، ابو الظبي.

الرهاوي المجهول.(1986م)، تاريخ الرهاوي المجهول، ترجمة، البير أبونا، شفيق، بغداد.

السيوطي، جلال الدين بن عبدالرحمن بن ابى بكر. (2003م)، تاريخ الخلفاء، دار ابن حزم، بيروت.

ابن العبري. (2012م)، التاريخ الكنسي الابن العبري، ترجمة: صليبا شمعون، دار المشرق الثقافية، دهوك.

ابن عبدربه‌. احمد بن محمد بن عبدربه‌ الاندلسي. (1983م)، العقد الفريد، تحقيق، عبدالمجيد الترحينى، دارالكتب، لبنان.

أبوالفداء، اسماعيل بن علي بن منصور. (1830م)، تقويم البلدان، تحقيق، رينود وماك كوكين ديسلان.دار الطباعة السلطانية، باريس.

القزويني، زكريا بن محمد بن محمود. (د.ت)، أثار البلاد و أخبار العباد، دارصادر, بيروت.

القلقشندي، أبو العباس أحمد بن علي. (1992م)، صبح الاعشى في صناعة الأنشا، المطبعة الأميرية، القاهرة.

المرج،توما. (1990م)،الرؤساء، ترجمة، البير ابونا ، ديانا، بغداد.

المسعودي، أبو الحسن علي بن الحسين بن علي. (2005م)، مروج الذهب ومعادن الجوهر، تحقيق، كمال حسن مرعي. المكتبة العصرية، بيروت.

المقدسي، أبو عبدالله محمد بن احمد (1991م)، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، مكتبة مدبولى، القاهرة.

مارميخائيل السرياني، ايشوع بن ايليا أل قنداسي. (1996م)، تاريخ مار ميخائيل السريانى، ترجمة، غريغوريوس صليبا شمعون. دارماردين، حلب.

ابن الفقيه‌، احمد بن محمد بن اسحاق بن ابراهیم الهمذاني.(1885م)، مختصر كتاب البلدان، بريل.

ابن واصل، جمال الدين محمد بن سالم. (1957م)، مفرج الكروب في اخبار بنى أيوب، تحقيق، جمال الدين الشيال.دارالقلم، القاهرة.

ياقوت الحموي، شهاب الدين ابي عبدالله ياقوت بن عبدالله الرومي. (1977م)، معجم البلدان، دارصادر، بيروت.

أبونا، ألبیر. (2007م)، تاريخ الكنيسة السريانية الشرقية، دار المشرق، بيروت.

أبونا، ألبیر.(د.ت)، شهداء المشرق، دارالمشرق،بيروت .

اسطیفان، نجیب.(2011م)، صراعات الكنیسة و سقوط القسطنطينية، التكوين، سوريا.

افرام، ابلحد. (2002م)، من هم...الكلدان.. الاشوریون..السریان، هاوار، دهوك.

باركر، ارنست. (د.ت)، الحروب الصليبية، ترجمة ، السيد الباز العريني، دار النهضة العربية، بيروت.

باقر، طه‌.(1973م)، مقدمة فى تاريخ الحضارات القديمة، الحوادث، بغداد.

برصوم، افرام. (1940م)، الدررالنفيسة فى مختصر تاريخ الكنيسة، سلامة، سوريا.

بيغوليفسكايا، ن.ف. (2017م)، التراث السريانى فى القرون الوسطى، ترجمة، حسان مخائيل اسحق ، دار الفرقد، سورية.

الجنزوري، علية عبدالسميع. (2001م)، إمارة الرها الصليبية، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

الحارثي، عبداللة بن ناصر بن سليمان. (2007م)، الأوضاع الحضارية في اليم الجزيرة الفراتية في القرنين السادس و السابع الهجرة الثانى عشر و الثالث عشر الميلاد، تحقيق، سعيد عبدالفتاح عاشور ، دار العربية الموسوعات، بيروت.

حبي،يوسف. (2001م)، كنيسة المشرق الكلدانية- الاشورية، دار المشرق، بيروت.

حتي، فيليب. (1951م)، تاريخ سورية و لبنان و فلسطين، ترجمة، جورج حداد و عبدالكريم رافق ، دار الثقافة، بيروت.

الدبس، يوسف. (1994م)، تاريخ سورية الدينوي و الديني، دار نضير عبدو، سورية.

دوسلييه، الأن، (2014م)، مسيحيو الشرق والإسلام في العصر الوسيط، ترجمة، رشا الصباغ و رندة بحث ، دار الساقي، بيروت.

دوفال، روبنس. (1992م)، تاريخ الادب السرياني، ترجمة، لويس قصاب، منشورات مطرانيه السريان الكاثوليك، بغداد.

زغلول، شحات السيد. (1975م)، السريان الحضارة الاسلامية، الهيئة المصرية، الاسكندرية.

ساكا، اسحق. (2007م)، كنيستى السريانية، دارالصادر، بيروت.

ابوالسعود، صلاح (2015م)، الحضارة البيزنطية، التكوين، سوريا.

سيغال، ج.ب. (2000م)، الرها المدينة المباركة، ترجمة، يوسف ابراهيم جبرا، دار الرها، حلب.

شير، ادي. (1912م)، تاريخ كلدو وأشور، الكاثوليكية الاباء اليسوعين، بيروت.

طعمة،جان خليل. (2019م)، السريان جذورهم وانتشارهم، دار النهضة، بيروت.

عبدة، سمير. (2002م)، السريانية – العربية الجذور والامتداد، دار علاء الدين، سورية

عصفور، محمد ابومحاسن. (1948م)، معالم تاريخ الشرق الادني القديم، مصرية، مصر.

عمران، محمود سعيد. (2000م)، معالم تاريخ الامبراطورية البيزنطية، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية.

العزاوي، عبدالرحمن حسين. (د.ت)، التاريخ والمؤرخون في العراق، دار الشؤون الثقافية العامة، العراق.

غريفث، سيدني.(2018م)، الكنيسة في ظل المسجد، ترجمة، هشام شامية ، المركز الاكاديمي للابحاث، بيروت.

قنواتي،جورج شحاته‌.(د.ت)، المسيحية الحضارة العربية، مؤسسة العربية للدراسا و النشر، بيروت.

كاهن، كلود. (1995م)، الشرق و الغرب زمن الروب الصليبية، ترجمة: احمد الشيخ ، سينا، قاهرة.

لسترنج، كي. (1985م)، بلدان الخلافة الشرقية، ترجمة: بشير فرنسيس و كوركيس عواد ،مؤسسة الرسالة، بيروت.

ماراڤال، بیار.(2001م)، المسیحیة عبر التاريخها في المشرق، مجلس كنائس في المشرق، بيروت.

مؤنس، حسين. (1987م)، اطلس تاريخ الإسلام، الزهراء اللإعلام العربي، القاهرة.

ملر، اندرو.(2003م)، مختصر تاريخ كنيسة، المهتدين، الاسكندرية.

توفیق، زرارسدیق. (2013ز)، كوردو كوردستان له‌ ڕۆژگاری خیلافه‌ی ئیسلامیدا، ڕۆژهه‌ڵات، هه‌ولێر.

حسین، قادر محمد. (2020ز)، كورد له‌ هه‌رێما جزیرێ فراتی، سه‌نته‌رێ ڤه‌كۆلینێن زاخو.

Payne, Richarde .(2014), Astate of Mixture, Amric,University of cali fornia rress.

Weltecke, Dorthea. (2010), Patriarch Michael, The anonymous Chroniclr AD 1234, and Bar Ebroyo, in the Teule, Herman, The syriac renaissance, leuven: peters.

Published

2024-08-29

How to Cite

dlshad khudhur, zardasht, lashkry khzr, H., & salh farhan, M. (2024). The importance of Jazeera Rigin in syriac sources. Journal of University of Raparin, 11(4), 231–249. https://doi.org/10.26750/Vol(11).No(4).Paper10

Issue

Section

Humanities & Social Sciences