The Moral Duty in Kant´s View (Philosophical Analysis Research)
DOI:
https://doi.org/10.26750/Vol(9).No(2).Paper7Keywords:
Ethic, Duty, Will, Autonomy of Duty Types of Duty.Abstract
in the old era, morality was a significant concept in the cognitive of all human beings. For this reason, that made it a debatable principle of morality philosophy. As a result of having different views different schools were appeared. Their values are not the same to differentiate between morality and immorality. This paper sheds light on the Kant´s duty-based ethics. He tried to make a principle of morality based on good duties in himself. He believes, it is impossible to think of anything at all in the world or indeed even beyond it, that could be considered good without limitation except a good will. Pleasure and pain are not two bare rational duties as long as they are related to sensation in nature and they are interrelated with individuals. For this purpose, moral rule cannot be applied to them. Rational is an action that should be away of sensation.
It is a human beings duty to do the right action with good intentions without thinking of the consequences. morality rules should be unlimited autonomy of the will is the supreme principle of morality. freedom does not mean breaking rules of law but following law. The rational people can think rationally regarding the principles of moral. Freedom is the basic of ethics that exist in human beings. The fundamental of moral principles are not extrinsic but they are intrinsic. Willingness is autonomous to act from duty is to follow the moral law.
References
كانت، ئیمانوێڵ، (٢٠٠٧): بناغەدانانی مێتافیزیكی ئاكار، و: لەئەڵمانییەوە حەمید عزیز، چ١، چاپخانەی ئاراز-هەولێر.
كانت، ئیمانوێڵ(٢٠١٥)،: ڕەخنەی عەقڵی پڕاكتیكی، و: لە ئەڵمانییەوە سۆران عومەر حمە، چاپخانەی نێوەندی ڕۆشەنبیری.
بە دەوی، عبدلرحمان، (٢٠٢٠): ئاكار لای كانت، ب،٢ و:سامان علی، چاپخانەی تاران.
ڕۆبێرت سالمەن و كەتلین ئێم.هێگێنیز (٢٠١٩) مێژوی فەلسەفەی ڕاتلێچ (سەردەمی ئایدیالیزمیىئاڵمانی)، ب ٦، و لەفارسیەوە: سعید كاكی، چ چاپخانەی تاران.
شوانی، محەمەد، (٢٠١٧): بنچینەكانی ئەنترۆپۆلۆژیایی گشتی، ب١،چ١، لە بڵاوكراوەكانی كۆمەڵەی كۆمەڵناسان و دەرونناسانی كوردستان.
عەلی، ئومێد حەمە(٢٠١٨): ئەخلاق و زمان،چ١،چاپخانەی ئەندێشە-سلێمانی
كۆمەڵێك نوسەر(٢٠١٤):بنەماكانی فەلسەفەی ئاكار،و:سەعید كاكی، چاپحانەی ڕۆژهەڵات-هەولێر.
كەمال، محمەد،(٢٠١٧): فەلسەفەی كانت، چاپخانەی سەردەم – سلێمانی.
كۆمەڵە وتار(٢٠٢٠): ئەخلاقناسی،تەحسین حەمەغریب،چ١، چاپخانەی سارا-سلێمانی.
كۆمەڵێك نوسەر(٢٠١٠)،: مێژوی فەلسەفەی ئەخلاق،و:چنوور فتحی،چ١،چاپخانەی خانی-دهۆك.
هایدبرینگ،هورست( ٢٠١٧)،: سیاسەت وئەخلاق،و: كاوە جەلال،(زنجیرە دۆسیەكانی سەردەم،٣٠) چ ١،سلێمانی چاپخانەی سەردەم.
رەشید،یوسف(٢٠١٣): فەرهەنگی ئانا هیتا()،فەرهەنگێكی ئەلیكترۆنییە
كریم،رزگار،٢٠٠٦: فەرهەنگی دەریا(فەرهەنگێكی عربی كوردییە)،ب١، تهران- نشر احسان.
ارسطوطالیس،(١٩٢٤): علم الأخلاق الی نیقوماخوس،ترجمة من الیونانیةالی فرنسیة:بارتلی سانتهلیر،نقله الی عربیة:احمد لطفی السید،ج١،مطبعة دارالكتب المصریة-القاهرة.
الخراز،خالد بن جمعة بن عثمان(٢٠٠٩)،: موسوعة الأخلاق،ط١،مكتب اهل الأثر.
الن وود(٢٠١٤)،: كانط،و: بدوی عبد الفتاح،ط١،القصرالعینی-القاهرة-مصر.
الطویل،توفیق(١٩٦٠)،: الفلسفةالخلقیة نشأتها وتطورها، مدیریة دارالكتب-بغداد
وانت،كرستوفر- كلیموفسكی،أندزجی(٢٠٠٢): اقدم لك كانت، ت: إمام عبدالفتاح إمام،ط١،نشر المجلس الأعلی للسقافة-قاهرة
عبده،مصطفی(١٩٩٧)،: فلسفة الأخلاق،الناشر مكتب مدبولی-قاهرة
لومبار،جاك،١٩٩٧،المدخل الی الآثنولوجیا،ت: حسن قبیعی، المركز الثقافی العثری دار البیضاء الغریب.
مسكویە،علی بن محمد یعقوب (١٩٧٦): تهذیب الأخلاق وتطهیر اڵاعراف،بیروت- لبنان
نصار،محمد عبدالستار(١٩٨٢)،: دراسات فی فلسفة الأخلاق،ط١،دارالقلم-كویت.
لالاند،أندریە(٢٠٠١)،: موسوعة لالاند الفلسفیة، ترجمة: خلیل احمد خلیل،ط٢،جزء الثانی، منشورات عویدان-بیروت.
یاسپرس،كارل،():كانت،ت: میر عبد الحسین نقیب زادة،چاپ دوم، انتشارات طهوری-تهران
پیتن،هربرت جیمز (١٣٩٧) امر مطلق، ت:سیدعلی اصغری، چ ١،نشر احسان –تهران.
ریچلز، جیمز،(١٣٨٧)، فلسفە اخلاق، ت:ارش اخگری، انتشارات حكمت- تهران.
كاپلستون، فردیریك چارلس(١٣٩٢)تاریخ فلسفە ازولف تا كانت، جلد،ششم، ت:اسماعیل سادق و منچور بزرگهر، چ پنجم-انتشارات سروشت -تهران.