Language as an Element of Culture

An Anthropological Perspective

Authors

  • Darezh Wrya Mohammed Sociology Department, College of Humanities, University of Sulaimani, Sulaimani،Kurdistan Region, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.26750/Vol(10).No(2).Paper11

Keywords:

Anthropology, Language, Culture, Identity.

Abstract

With the creation of human, language has emerged in order to communicate and meet their needs, although it has enhanced gradually in different stages until it reaches this level we have had now, so it can be said that language is one of the characteristics that distinguishes human beings from other creatures, this is mean that language is one of the basic human needs for social life and daily work.

In the anthropology filed, language occupies a wide space, since it is the study of human as an intelligent and cultured creature. Moreover, language is one of the basic cultural elements and at the same time the transmitter and disseminator of culture. It is also a means of communication and a builder of relationships, which is important in the field, since the social structure of societies is made based on relationships.

Language is of fundamental importance in human life. Although the characteristic of linguistics is that it studies language and analyses it at a deep linguistic level, it also becomes the field of anthropological research as a cultural element.  Hence, the subject of the research is how anthropology views the cultural element of language.  How does it fit into anthropology in relation to culture and as a cultural genre?  The aim of this study is to theoretically show the relationship between anthropology and language in general, to point out the structure and function of language as an important cultural element, and to show the situation of Kurdish language in relation to cultural identity.

Language and culture are in a dialectical relationship. Language is part of culture and at the same time the transmitter and protector of culture, since culture is the complex in whole that is received by individuals as member of society, language becomes important, since language is the main means of acceptance. The importance of language in identifying culture. It has been said that the language of a nation or society is the key to identifying their culture, it is also strongly linked to cultural and national identity and is considered a fundamental basis of identity. As a result, language has changed more under the influence of external factors, which has had a relative impact on all other cultural elements and social life

References

بەشیریە، حسەین(٢٠٠٧) تیۆرى کلتورى، و: مەنسور تەیفورى، چاپخانەى بینایى، سلێمانى.

تیلیون، مستەفا (٢٠١٦) دەروازەیەکى گشتى لەبارەى ئەنترۆپۆلۆژیاوە، و: نادیە وەلى جەبار، نوسینگەى تەفسیر بۆ بڵاوکردنەوە، هەولێر.

دیورانت، وێل (٢٠٠٧) مێژوى شارستانیەت، و: ئازاد بەرزنجى، دەزگاى چاپ و پەحشى سەردەم، سلێمانى.

ڕەسوڵ، ڕێبین و دیار عەزیز (٢٠٠٤) ئەنترۆپۆلۆژیا، دەزگاى چاپ و پەخشى ڕێبین، هەولێر.

شوانى، ڕەفیق (٢٠١٠) زمان دیاردەیەکى کۆمەڵایەتییە، گۆڤارى کۆمەڵناسی، ژ. (٥،٦)، کۆمەڵەى کۆمەڵناسانى کوردستان، هەولێر.

شوانى، محەمەد(٢٠١٧) بنچینەکانى ئەنترۆپۆلۆژیاى گشتى (بەرگى یەکەم)، بڵاوکراوەى کۆمەڵەى کۆمەڵناسان و دەرونناسانى کوردستان، هەولێر.

فەرەج، شاخەوان جەلال (٢٠١٣) تابۆ وەک نمونەیەکى پەیوەندیى نێوان زمان و کلتور،بەڕێوەبەرێتى چاپ و بڵاوکردنەوەى سلێمانى.

کەمرێ، بیرناند و ئەوانی تر(٢٠٠٧)، زمان، و: کامیل محمد قەرەداغیى، بەڕیوەبەرایەتى خانەى وەرگیران، هەولێر.

موحسنى، مەنوچێهر(٢٠٠٢) دەروازەکانى کۆمەڵناسى، و: ڕێبوار سیوەیلى و ئەوانیتر، دەزگاى توێژینەوە و بڵاوکردنەوەى موکریانى، هەولێر.

هینلە، پۆل (٢٠٠٦) زمان-هزرو کولتور، و: ڕەحیم سورخی، دەزگاى توێژینەوە و بڵاوکردنەوەى موکریانى.

وسوقى، مەنسور و عەلى ئەکبەر نیک (٢٠١٣) بنەماکانى کۆمەڵناسى، و: سیروان محمد حاجی، خانەى موکریانى بۆ چاپ و بڵاوکردنەوە، هەولێر.

بعلبکى، ڕمزی (١٩٨١) الکتابە العربیة والسامیة،داراالعلم الملایین، بیروت.

خرما، نایف (١٩٧٨) أضواء على دراسات اللغویة المعاصرة، عالم المعرفة، الکویت.

السعران، محمود (١٩٥٨) اللغة والمجتمع رأی ومنهج، المطبعة الاهلیة، بنغاذی.

سلیم، شاکر مصطفى (١٩٧٥) المدخل الى الانثروبولوجیا، مطبعة عانی، بغداد.

کوش، دنیس (٢٠٠٧) مفهوم الثقافة فی العلوم الاجتماعیە، ت: منیر السعیدانى،المنطمة العربیة للترجمة، بیروت.

لوسرکل، جان جاک (٢٠٠٥) عنف اللغة، ت: محمد بدوی، المنطمة العربیة للترجمة، بیروت.

معاذ، مها محمد فوزی (٢٠١١) الانثروبولوجیا اللغوی، دارالمعرفة الجامعیة، الاسکندریة.

نهر،هادى (١٩٨٩) علم اللغة الاجتماعی عند العرب، دار الغضون، بیروت.

نجلز، فردریک، (؟) اصل العائلة والملکیة الخاصة، ت: احمد عز العرب،

هیجمان،روی.سی (١٩٨٩) اللغە والحیاة والطبیعة البشریة، ت: داود حلمى احمد سعید، الکویت.

وصفی، عاطف (١٩٧١) الانثروبولوجیا الثقافیە، بیروت.

یوسف، جمعه سید، (١٩٩٠) سیکولوجیة اللغة والمرض العقلى،سلسلة عالم المعرفة، الکویت.

روح الامینى ، محمود(١٣٧٢) مبانی انسان شناسی، تهران، عطار.

روح الامینى، محمود(١٣٨١) زمینە فرهنگ شناسی،انتشارات عطار، تهران.

برگر، پیتر و توماس لوکمان(١٣٧٥) ساخت اجتماعی واقعیت، ت: فریبرز مجیدی، انتشارات علمی – فرهنگی، تهران.

بيتس، دانيل و فرد پلاگ (١٣٧٥) انسانشناسی فرهنگی،ت: محسن ثلاثی،انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.

ریویر، کلود (١٣٧٩) در امدى بر انسان شناسی، ت: ناصر فکوهی، نشر نی.

فکوهی، ناصر (١٣٨٥)، پارەهاى انسانشناسی، نشر نی، تهران.

مهند، محمد ڕاسخ (١٣٩٣) درآمدی بر زبانشناسیی شناختی. سمت ،تهران.

Yul , and Brown.(1983) Discourse Analysis, Cambridge university press.

Chomsky, Noam,(1986) Knowledge of Language: Its Nature, Origin and Use. New York.

Fanon, Frantz, Black Skin-White Masks, (1989) Grover press, New York.

Strauss, Claude Levi,(1979) structural anthropology, Alein Lane, London.

Ronald, Wardhaugh and Janet m.fuller , Ronald(2006) ,An Introduction to Sociolinguistics, Blackwell,Uk.

Published

2023-08-27

How to Cite

Mohammed, D. W. . (2023). Language as an Element of Culture: An Anthropological Perspective. Journal of University of Raparin, 10(2), 259–290. https://doi.org/10.26750/Vol(10).No(2).Paper11

Issue

Section

Humanities & Social Sciences