Bilateral White and black in the poetry of Antar bin Shaddad al-Absi
Keywords:
The white and black Bilateral, poetry, Antar bin Shaddad al-Absi.Abstract
The importance of this research is that it goes beyond the many descriptive studies that dealt with pre-Islamic poetry and poetry in particular. This research deals with the dualism of white and black in the poetry of Antar and the relationship of this duality with the same poet. It may come to mind that the poet To ignore the mention of this duality in his poetry, but contrary to what the reader expected more than mentioned and talk about, and so he does not escape from the basic problem facing him in his life, a color node, but tries to address it and face to overcome Through its introduction and conform to religious, mythological and social standards and the same And moral values, by deconstructing this dualism and making black as well as white acceptable on both the personal and social levels.
Through his poetic style and his good use of white and black, he attempts to modify the balance between his understanding and his society understands of human relations in accordance with humanitarian principles and not just formal forms in which society believes and gives them something of holiness.
References
لود ليفي شتراوس – دراسة فكرية : ادموندليش ، ترجمة: د. ثائر ديب، منشورات وزارة الثقافة، دمشق، د.ت. : 24.
ينظر: الثنائية الضدية – دراسات في الشعر العربي القديم، د. سمر الديوب : 7.
الصورة الفنية في الشعر الجاهلي : نصرت عبدالرحمن ، مكتبة الأقصى، عمان ،۱۹۷۹م، ص۱۸۷.
ينظر: موسوعة اساطير العرب: محمد عجينة، ط1 ،بيروت – دار الفارابي 1984 :ج2 :25-29، 200 .
ينظر: دراسات في الشعر الجاهلي : د. نوري حمودي القيسي ، بغداد 1974 : 165-166 .
ينظر: جماليات اللون في القصيدة العربية: محمد حافظ دياب ، مجلة الفصول، شتاء ، ج5،ع2، الهيئة المصرية العامة للكتاب – القاهرة 1985 : 42 .
فارس بني عبس : حسن عبدالله القرشي: ط دار المعارف، مصر، الطبعة الثانية ط دار المعارف، مصر، الطبعة الثانية ،۱۹۹۹م. ص 64.
الشعراء الصعاليك في العصر الجاهلي :يوسف خليف : ط مكتبة غريب – مصر، ص 104.
ينظر : لسان العرب : ابن منظور ،ابن منظور, دار صادر بيروت1955 م, دط )لون(: مادة بيض.
جماليات اللون في القصيدة العربية : محمد حافظ دياب: جلة الفصول ,مج5 ،ع2
1980 ط الهيئة المصرية العامة للكتاب - القاهرة، ص 44.
شاعرية الألوان عند امرئ القيس: محمد عبدالمطلب: مجلة الفصول ، مج5 ، ع2 : 57.
الشعراء الصعاليك في العصر الجاهلي:يوسف خليف ،: 105.
ينظر :اللون وابعاده في الشعر الجاهلي : شعراء المعلقات أنموذجاً ،امل محمود عبدالقادر ابو عون ، رسالة ماجستير ، كلية الدراسات العليا ،جامعة نجاح الوطنية ، نابلس ، فلسطين 2003 : 57 .
ينظر: لسان العرب : ابن منظور : مادة (عبل) .
شرح ديوان عنترة ، ط دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان ، ط1 1985م: 45 .
ديوانه : 21 .
ديوانه : 109 .
ينظر : المصدر نفسه : 109 .
ديوانه : 55 .
ديوانه : 75 .
ديوانه : ص72 .
ديوانه : ص88 .
ينظر: حديثالأربعاء : طه حسين ، ط دار المعارف بمصر ، ط 12 ، ص150 .
العصر الجاهلي: شوقي ضيف ، ط دار المعارف ، مصر ، ط 10، ص 371.
ينظر اللون وأبعاده في الشعر الجاهلي / شعراء المعلقات أنموذجا، ص 57.
ينظر لسان العرب, أبن منظور )عبل(.
ديوانه : 45 .
ديوانه : 21 .
ديوانه : 109 .
ينظر : ديوانه ، 109 .
ديوانه : 55 .
ديوانه : 81 .
ديوانه : 118 – 119 .
ديوانه : 117 .
ديوانه: 54 .
ديوانه : 94 .
ديوانه: 57.
ديوانه: 20.
ديوانه: 70.
ديوانه: 146.
ديوانه: 22.
ديوانه: 53.
ديوانه: 126.
ديوانه: 73.
ديوانه: 21.
Robert Graves: Myths of Ancient Greece. London: Joan Kidde - Monoroe Cassel, P:20.
ديوانه : 104 .
Robert Graves: Myths of Ancient Greece. P:30 .
ديوانه: 120.
ديوانه: 88.
ديانة مصر القديمة : ادولف ارمان: ترجمة د.عبدالمنعم أبوبكر و د. محمد أنور شكري ،ط1 ، القاهره : مكتبة المدبولي1995 : 414 .
ديوانه: 137.
ديوانه: 77.
ديوانه: 10.
ديوانه: 20.
ديوانه: 155.
ديوانه: 83.
ديوانه: 10.