The interpreted sentence preceded by the beginning of the interpretation (Al-Faa) and its implications In the hadiths of Sahih Muslim

المؤلفون

  • Deary Muhamad Ata Rashed Arabic department,College of education, , Salahaddin University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq.
  • Hashim Muhamad Mustafa deary.atarashed@student.su.edu.krd

DOI:

https://doi.org/10.26750/Vol(11).No(2).Paper5

الكلمات المفتاحية:

Explanatory Sentence, Interpreted Faa, Statement of Significance, Sahih Muslim

الملخص

This presentation aims to clarify the explanatory sentence preceded by the beginning of (Al-Faa) and the statement of its connotations in the hadiths of Sahih Muslim, the sentence is the basic rule in Arabic grammar to understand the Arabic speech from which the linguistic construction proceeds, so it is not possible to understand any linguistic fabric until after understanding and studying the sentences formed by this fabric, and the explanatory sentence is revealing the ambiguity of the sentence that precedes it, which is associated with the letter of interpretation or abstract from it, in order to push the illusion and raise the thumb, and remove the ambiguity and problem in the intended meaning, and complete Statement and clarification after the thumb to sustain the process of communication, communication and dialogue.

It is clear to us through what we mentioned, that the faa is a letter of meanings, neglected non-working, useful arrangement, commentary and kindness, in addition to all that, most grammarians see that it is a letter that benefits the interpretation, and that (that) and (any) letters also benefit the interpretation, and this is what appeared to us in our study, and the student may get this meaning as a result of delving into the Arabic texts, whether in the Qur'anic expression or the hadiths of the Prophet or in poetic systems.

The nature of this research necessitated its establishment on three chapters advanced introduction and preamble and sealed with the results of the research and the list of sources and references, has been singled out for the introduction to the statement of the research problem and the importance of research and mentioned previous studies and close to the research, and mentioned the research methodology, and mentioned in the preamble the definition of search terms, the first section deals with the interpreted sentence preceded by the interpretation tool (alpha), and the second section deals with the places of fulfillment interpretive in the hadiths of Sahih Muslim, and the third section deals with the explanation of hadiths and statement of their implications and the study reached a number of results, with a list of Sources and references.

المراجع

بن أبي القاسم،(1434ه)، صلاح بن علي بن محمد (ت849هـ)، النجم الثاقب شرح كافية ابن الحاجب، تحقيق: محمد جمعة حسن نبعة، مؤسسة الإمام زيد بن علي الثقافية، اليمن، صنعاء، ط1.

ابن بدر الدين الاربلي، (د.ت)، علاء الدين بن عليّ (ت 741 هـ)، جواهر الأدب في معرفة كلام العرب، تحقيق: علي نائل وحسن أبو زيد، مطبعة وادي النيل، مصر.

ابن جني، (2000م)، أبو الفتح عثمان الموصلي (ت 392هـ)، سر صناعة الإعراب، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1.

ابن حجر العسقلاني،(1379هـ)، أحمد بن علي (ت852هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار المعرّفة، بيروت.

ابن السرَّاج، (د.ت)، أبو بكر محمد بن سهل (ت316هـ)، الأصول في النّحو، تحقيق: عبدالحسين الفتلي، مؤسسة الرسالة، بيروت.

ابن عادل، (1998م)، أبو حفص سراج الدين عمر بن علي (ت 775هـ)، اللباب في علوم الكتاب، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، والشيخ علي محمد معوض، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1.

ابن عاشور، (1984م)، محمد الطاهر (ت1392هـ)، تفسير التحرير والتنوير، الدار التونسية للنشر، تونس.

ابن عباس، (د.ت)، عبد الله (ت 68هـ)، تفسير ابن عباس (تنوير المقباس من تفسير ابن عباس)، جمعه: مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادى (ت 817هـ)، دار الكتب العلمية، لبنان.

ابن العثيمين، (1423م)، محمد بن صالح بن محمد (ت 1421هـ)، تفسير الفاتحة والبقرة، دار ابن الجوزي، المملكة العربية السعودية، ط1.

ابن كمال باشا، (د.ت)، شمس الدين أحمد سليمان (ت940هـ)، أسرار النحو، تحقيق:أحمد حسن حامد، دار الفكر للطباعة والنشر، تونس، ط2.

ابن منظور، (1414هـ)، ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الأنصاري (ت711هـ)، لسان العرب، دار صادر، بيروت، ط3.

ابن هشام، (1985م)، عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله ابن يوسف، أبو محمد، جمال الدين، (ت761هـ)، مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، تحقيق: مازن المبارك ومحمد علي حمد الله، دار الفكر، دمشق، ط6.

أبو السعود، (2010م)، محمد بن محمد العماديّ الحنفيّ (ت936هـ)، إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم، تحقيق: خالد عبدالغني محفوظ، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1.

أبو العباس، (د.ت)، أحمد بن محمد بن علي الفيومي ثم الحموي (ت770هـ)، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، المكتبة العلمية، بيروت.

أبو الفضل، (1998م)، عياض بن موسى بن عياض بن عمرون اليحصبي السبتي (ت544هـ)،إِكمَالُ المُعْلِمِ بفَوَائِدِ مُسْلِم -شَرْحُ صَحِيح مُسْلِمِ-، تحقيق: الدكتور يحْيَى إِسْمَاعِيل، دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزيع، مصر، ط1.

أبو حيان الأندلسي (ت 745هـ)، (1992م)، البحر المحيط، تحقيق: صدقي محمد جميل، وآخرون، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت، لبنان.

أبو حيان الأندلسي (ت 745هـ)،(1998م)، ارتشاف الضَرَبْ من لسان العرب، تحقيق: رجب عثمان محمد، مكتبة الخانجي، القاهرة.

أبو زهو، (1378ه)، محمد، الحديث والمحدثون، دار الفكر العربي، القاهرة، ط1.

أبو سلمى، (1988م)، ديوان زهيربن أبي سلمى، تحقيق: على حسن فاعور، دار الكتب العلمية، ط1.

الأخفش، (1990م)، أبو الحسن سعيد بن مسعدة (ت 215هـ)، معاني القرآن، تحقيق: هدى محمود قريعة، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط1.

الألوسي، (1415م)، شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني (ت 1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، تحقيق: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1.

امْرُؤُ القَيْس، (2004م)، ابن حجر بن الحارث الكندي (ت 545م)، ديوان امرِئ القيس، تحقيق: عبد الرحمن المصطاوي، دار المعرفة، بيروت، ط2.

الأنجري، (1419م)، أبو العباس أحمد بن محمد بن المهدي بن عجيبة الحسني الفاسي الصوفي (ت 1224هـ)، البحر المديد في تفسير القرآن المجيد، تحقيق: أحمد عبد الله القرشي رسلان، الناشر: حسن عباس زكي، القاهرة.

بدر الدين العينى، (د.ت)، أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسين الغيتابى الحنفى (ت 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، دار إحياء التراث العربي، بيروت.

البهنساوي، (2004م)، حسام البهنساوي، علم الأصوات، مكتبة الثّقافة الدّينيّة، القاهرة، ط1.

الجامي، (د.ت)، نور الدين عبد الرحمن بن أحمد بن محمد (ت898هـ)، شرح ملا جامي على متن الكافية في النحو لابن الحاجب، تحقيق: أحمد عز وعناية، والاستاذ علي محمد مصطفى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان.

الجرجاني، (1986م)، علي بن محمد بن علي الزين الشريف (ت 816هـ)، التعريفات، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.

الخضري، (1993م)، محمد الأمين، من أسرار حروف العطف في الذكر الحكيم (الفاء وثم)، مكتبة الوهبة، القاهرة، ط1.

خليفة القلموني، (1990م)، محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين بن منلا علي خليفة القلموني (ت1354هـ)، تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

الدرويش، (1992م)، محي الدين، إعراب القرآن الكريم وبيانه، دار الارشاد للشؤون الجامعية، حمص، سورية، ط3.

الراجحي، (1995م)، شرف الدين على، الفاءات في النحو العربي والقرآن الكريم، دار المعرفة الجامعية، اسكندرية.

الزجاجي، (1984م)، عبد الرحمن بن إسحاق البغدادي النهاوندي، أبو القاسم (ت337هـ)، حروف المعاني والصفات، تحقيق: علي توفيق الحمد، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط1.

الزركشي، (1975م)، أبو عبد الله بدر الدين محمد بن عبد الله بن بهادر (ت 794هـ)، البرهان في علوم القرآن، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية عيسى البابى الحلبي وشركائه، ط1.

الزمخشري، (1994م)، ابو القاسم جار الله محمود بن عمر (ت538هـ)، تفسير الكشاف عن حقائق غموض التنزيل، دار المعرفة، بيروت، ط3.

الساعاتي، (د.ت)، أحمد بن عبد الرحمن بن محمد البنا (ت 1378 هـ)،الفتح الرباني لترتيب مسند الإمام أحمد بن حنبل الشيباني، دار إحياء التراث العربي، ط2.

السَلامي، (1996م)، زين الدين عبد الرحمن بن أحمد بن رجب بن الحسن (ت795هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، تحقيق: محمود بن شعبان بن عبد المقصود وآخرون، مكتبة الغرباء الأثرية، المدينة النبوية، ط1.

سلمان، (2003م)، على جاسم، موسوعة معاني الحروف العربية، دار الأسامة للنشر و التوزيع، الأردن، عمان.

السمين، (1987م)، أحمد بن محمد المعروف بالحلبي (ت756هـ)، الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، تحقيق: أحمد الخراط، دار القلم، دمشق.

الشاطبي، (2001م)، الموافقات، تحقيق: عبد الله دراز و محمد عبدالله دراز، دار الكتب العلمية، بيروت.

العكبري، (د.ت)، عبدالله بن حسن (ت616هـ)، التبيان في إعراب القرآن، أبو البقاء، تحقيق: علي محمد البيجاوي، مطبعة عيسى البابي الحلبـي وشركاه.

الغلاييني، (2012م)، مصطفى بن محمد سليم (ت1364هـ)، جامع الدروس العربية، دار الفاروق، مصر، منصورة، ط1.

الفاكهيّ، (2008م)، جمال الدّين عبدالله بن أحمد المكيّ ( ت 972 هـ )، مجيب النّدا في شرح قطر النّدى، تحقيق : مؤمن عمر محمّد، الدّار العثمانيّة للنّشر،المملكة الأردنيّة الهاشميّة، عمّان، ط1.

الفراء، (1983م)، أبو زكريا يحيي بن زياد بن عبدالله (ت207هـ)، معاني القرآن، عالم الكتب، بيروت، ط3.

القرطبي، (1996م)، أبو العباس أحمد بن عمر بن إبراهيم (ت 656 هـ)، المفهم لما أشكل من تلخيص كتاب مسلم، تحقيق: محيي الدين ديب ميستو وآخرون، دار ابن كثير، دمشق، بيروت، ط1.

القُوجَوي، (1995م)، محمد بن مصطفى (ت950 هـ)، شرح قواعد الإعراب لابن هشام، تحقيق: إسماعيل إسماعيل دار الفكر المعاصر (بيروت - لبنان)، دار الفكر (دمشق - سورية)، ط1.

الكفوي، (د.ت)، أيوب بن موسى الحسيني القريمي، أبو البقاء الحنفي (ت 1094هـ)، الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، تحقيق: عدنان درويش - محمد المصري، مؤسسة الرسالة، بيروت.

لاشين،(2002م)، موسى شاهين، فتح المنعم شرح صحيح مسلم، دار الشروق، ط1.

المالقي، (د.ت)، أحمد بن عبدالنور (ت702هـ)، رصف المباني في شرح حروف المعاني، تحقيق: أحمد محمد الخراط، مطبوعات مجمع اللغة العربية، دمشق.

المباركفوري، (1999م)، صفي الرحمن (ت2006م)، منة المنعم في شرح صحيح مسلم، دار السلام، الرياض، المملكة العربية السعودية، ط1.

محمود آل سلمان، (1994م)، مشهور بن حسن، الإمام مسلم بن الحجاج صاحب المسند الصحيح ومحدث الإسلام الكبير، دار القلم، ط1.

المرادي، (1987م)، الحسن بن قاسم (ت749هـ)، رسالة في جمل الأعراب، تحقيق: سهير محمد خليفة، ط1.

المرادي، (1992م)، الحسن بن قاسم (ت749هـ)، الجنى الداني، تحقيق: فخر الدين قباوة، ومحمد نعيم فاضل، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1.

مسلم، (د.ت)، للإمام مسلم بن حجاج أبي الحسين القشيري النيسابوري (ت261هـ)، صحيح مسلم، دار إحياء التراث العربي، بيروت، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي.

النووي، (1392هـ)، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف (ت676هـ)، المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط2.

الهرري، (2001م)، محمد الأمين بن عبد الله الأرمي العلوي الشافعي، تفسير حدائق الروح والريحان في روابي علوم القرآن، تحقيق: هاشم محمد علي بن حسين مهدي، دار طوق النجاة، ط1.

الهَرَري، (2009 م)، محمد الأمين بن عبد الله الأُرَمي العَلَوي الشافعي (ت1441هـ)، الكوكب الوهَّاج والرَّوض البَهَّاج في شرح صحيح مسلم بن الحجاج، مراجعة: لجنة من العلماء برئاسة البرفسور هاشم محمد علي مهدي، دار المنهاج - دار طوق النجاة، ط1.

الولوي، (1426هـ)، محمد بن علي بن آدم بن موسى الإتيوبي (ت 1442هـ)، البحر المحيط الثجاج في شرح صحيح الإمام مسلم بن الحجاج، دار ابن الجوزي، ط1.

الأسطل، (2016م)، أسماء توفيق، الفاء في صحيح البخاري (دراسة نحوية)، صادرة من الجامعة الإسلامية، الغزة، رسالة ماجستير.

الحديثي، (2005م)، كريم ذنون، اَلْجُمْلَة التفسيريّة في القرآن الكريم، دراسة نحوية دلالية، اطروحة دكتوراه، جامعة الموصل، العراق.

عبدالنجار، (2017م)، أحمد صبري، اَلْجُمْلَة التفسيريّة في أحاديث كتاب صحيح البخاري، دراسة نحوية دلالية، رسالة ماجستير، جامعة الأقصى، غزَّة، فلسطين.

الفيومي، (2011م)، محمد إبراهيم عطا، أحرف التفسير في العربية، مجلة حولية كلية الدراسات الاسلامية والعربية للبنات/ الإسكندرية، المجلد:4، العدد:27، الصفحة:843-917.

منشور

2024-07-09

كيفية الاقتباس

Ata Rashed, D. M., & Mustafa, H. M. (2024). The interpreted sentence preceded by the beginning of the interpretation (Al-Faa) and its implications In the hadiths of Sahih Muslim: . Journal of University of Raparin, 11(2), 121–150. https://doi.org/10.26750/Vol(11).No(2).Paper5

إصدار

القسم

Humanities & Social Sciences